Saveti i edukacija Narodne Banke Srbije /
Finansijski proizvodi
U ovim slučajevima potrošači bi posebno trebali obratiti pažnju na period u kom nisu radno aktivni, budući da sve više sami moraju brinuti o svojim penzijama. Zbog toga je važno da znaju kako će obezbediti sebi sredstva za starost.
Prema istraživanju koje je sprovedeno za OECD-ovu studiju o finansijskoj pismenosti došlo se do zaključka da je kod velikog broja čak i razvijenih zemalja zastupljen nizak nivo znanja o finansijskim proizvodima. Tako, npr. 71% ispitanika u Japanu ne poseduje znanje o investiranju u obveznice. Primera radi, 67% ispitanika u Australiji se deklarisalo da razume koncept kamatne stope, ali je samo 28% znalo tačan odgovor za rešavanje problema koristeći taj koncept. Povećan broj korisnika kreditnih kartica u zemljama OECD-a doveo je do povećanja broja ličnog bankrotstva – jedna od 10 porodica u SAD je doživela lično bankrotstvo, a u Austriji se ovaj broj povećao za 11%.
Navedeni podaci nas dovode do zaključka da je svakoj zemlji potreban razvijen, siguran i stabilan finansijski sektor koji može zadovoljiti potrebe korisnika finansijskih usluga, kako profesionalnih investitora tako i svakog klijenta pojedinačno. Pojedinci pre svega moraju voditi računa o svom kućnom budžetu donošenjem odluka i preuzimanja rizika na sebe prilikom zaduživanja. Unapređenjem razumevanja finansijskih usluga i dostupnošću informacija razvija se svest o rizicima i stiču veštine upravljanja tim rizicima među korisnicima finansijskih usluga. Jer, da bi bili u mogućnosti da donesu odgovarajuće odluke o investiranju svog novca, neophodno je da korisnici raspolažu potpunim i pre svega razumljivim informacijama, na osnovu kojih su u mogućnosti uporediti proizvode i usluge sa kojima se susreću na tržištu. Dodatnim znanjima i aktivnim učešćem na finansijskom tržištu, finansijski pismeni potrošači doprinose jačanju poverenja u finansijski sektor. Tokom potrage za proizvodima koji odgovaraju njihovim potrebama, potrošači podstiču finansijske institucije na razvoj novih proizvoda, a pre svega podstiču konkurenciju i inovacije, kao i podizanje kvaliteta finansijskog tržišta na viši nivo.
Izvor: Narodna banka Srbije
Nema komentara