Pratite Banke:online i na Twitteru

Saveti i edukacija Narodne Banke Srbije /

Platne kartice

 
// 2009-10-19 09:12:28

Šta su platne kartice?

Platne kartice omogućavaju plaćanje usluga i roba bez korišćenja gotovine, kao i podizanje gotovine. One su instrument bezgotovinskog plaćanja.

Koje vrste platnih kartica postoje?

Debitne kartice se dobijaju prilikom otvaranja tekućeg računa i njima možete plaćati i podizati sredstva ali raspolažete samo onom količinom sredstava koje imate na računu pri čemu se računa i dozvoljeni minus odobren od strane banke.

Kreditne kartice banka izdaje nakon zaključenog ugovora sa korisnikom u kom se određuje limit kreditne kartice i ona Vam omogućava da koristite ta sredstva. Svakog meseca imate obavezu da plaćate deo iznosa koji ste iskoristili. Na korišćeni iznos banka Vam obračunava ugovorenu kamatu, tokom perioda kreditiranja.

Koje su prednosti platnih kartica?

  • Ušteda vremena
  • Jednostavno korišćenje
  • Sigurnost u slučaju eventualnog gubitka
  • Mogućnost raspolaganja sredstvima na računu 24h dnevno
  • Mogućnost uzimanja dodatnih kartica za članove porodice
  • Mogućnost plaćanja u inostranstvu

Korak 1. Odlučili ste se da otvorite tekući račun

Prilikom odabira banke, obratite pažnju na troškove otvaranja, vođenja i zatvaranja tekućeg računa.

Proverite da li Vam banka nudi dodatne povoljnosti koje Vam odgovaraju, poput elektronskog bankarstva i povoljnih uslova kreditiranja.

Korak 2. Nakon otvaranja računa, trebaju Vam i platne kartice

Proverite u svojoj banci koje sve kartice imaju u ponudi (DINA, VISA, Master, AMEX), i tarife koje su aktuelne za provizije i naknade za platne kartice.

Proverite koju karticu možete koristiti u inostranstvu ukoliko Vam se za to ukaže potreba.

Kolika je godišnja članarina?

Nemojte zaboraviti da se za neke kartice ne plaća članarina, ali za pozajmice po tim karticama uglavnom su kamatne stope više.

Kolika je kamata na korišćena sredstva po kartici?

Kolika je naknada za slučaj gubitka kartice? Koliko košta izdavanje nove?

Šta se događa ukoliko izgubite LIB? Ili ako vam bankomat «proguta» karticu?

Saznajte kod banke pravila vezana za bezbednost korišćenja kartice.

Korak 3. Kada imate platne kartice morate znati kako i kada se one koriste.

Plaćate robu ili uslugu:

Ovom prilikom predajete karticu trgovcu koji je proverava i provlači je kroz POS terminal. Nakon odobrenja transakcije, štampa se račun u dva primerka (tzv. Slip). Jedan primerak Vi potpisujete i njega zadržava trgovac, a drugi primerak ide Vama da biste mogli da prekontrolišete kada Vam stigne izvod iz banke.

Podizanje gotovinu na bankomatu :

Ubacite karticu u bankomat na za to određeno mesto i pratite uputstva na ekranu.

Unosite Vaš LIB i iznos koji želite da podignete. Ako na računu imate dovoljno sredstava, bankomat izbacuje gotovinu i štampa račun. Bilo bi dobro da sačuvate i ovaj račun, takođe radi kontrole izvoda.

Nije preporučljivo podizati gotovinu sa bankomata kreditnom karticom jer su provizije i kamate koje banka naplaćuje velike. Platne kartice služe prvenstveno za bezgotovinsko plaćanje roba i usluga čija je vrednost veća pa tek onda za podizanje gotovine.

Platna kartica je poput novca i čekova, sredstvo plaćanja i baš kao što se koriste i čuvaju novac i čekovi tako treba da se čuva i kartica.

Karticu može koristiti samo ako ste Vi vlasnik kartice, odnosno ako je Vaše ime na njoj.

LIB (lični identifikacioni broj) nikada nemojte nositi zajedno sa karticom i nemojte ga nikom reći, čak i ako Vam prodavac zatraži da ga kažete, insistirajte na tome da ga sami unesete.

Čak i kada podižete gotovinu na bankomatu, proverite da niko ne može da vidi kada unosite Vaš LIB.

I nemojte prihvatati pomoć slučajnih prolaznika.

Bankomati su tako programirani da kada tri puta zaredom pogrešno unesete LIB „progutaju“ karticu. Ako Vam se ovo dogodi, obratite se banci i ona će Vam vratiti karticu.

Ako Vam ukradu ili ako izgubite karticu, istog trenutka obavestite banku kako bi blokirala karticu i sprečila neovlašćeno korišćenje.

Vi, kao imalac kartice, snosite rizik zloupotrebe do momenta prijave krađe i li gubitka kartice.

Ukoliko Vam prodavac traži ličnu kartu kada plaćate karticom, nemojte da se brinete, to je pravilo identifikacije i znak da se prodavac pridržava pravila.

Prilikom potpisivanja računa, uvek proverite iznos koji stoji na računu.

 Izvor: Narodna banka Srbije

0 0
Ako želite možete ostaviti komentar na ovaj članak.

Anketa

Nema komentara

Ako želite možete ostaviti komentar




Vesti

Povezani članci

Novosti iz banaka

Najčitanije vesti

Najtraženiji bankarski proizvodi

01. Devizna postepena štednja
02. Gotovinski Hipotekarni Krediti
03. Devizna štednja- Hypoland klub
04. Intesa Osnovni tekući račun
05. Potrošački krediti sa deviznom klauzulom za ostale građane

Poslednji komentari

Jasmina Radić: SGB je definitivno najgora banka i najgore poslovanje SGB banke... Ne ljubaznost im je na prvom mestu,osoblje im jako drsko prema klijentu... Sto dalje od ove banke. /Detaljnije/

Nikola S: Kao da u Zakonu o Narodnoj banci ne postoje i drugi članovi sem čl. 3 (stabilnost cena) na koji se stalno pozivaju iz Narodne banke. Postoje i članovi 4, 14, 43-45 koji govore o stabilnosti kursa dinara. Postavlja se pitanje stabilnosti u odnosu na šta. Tu dolaze do izražaja prirodni zakoni, jer je u svesti većine evropljana EURO mera stabilnosti. To je naravno objašnjivo veličinom ekonomije, odnosno vrednosti koju pokriva ta valuta. Zbog toga kurs dinara nije nikakva nauka niti ima potrebe za fingiranjem tržišnog određivanja kursa dinara u odnosu na euro. Narodna banka ima dovoljne devizne rezerve (tri puta veće od količine dinara u opticaju) da slobodno može da kaže da će /u narednih 10 godina/ otkupljivati euro za 119,50 dinara, a prodavati ga za 120,50. Učesnici na finansijskom tržištu ne moraju trgovati preko Narodne banke, to mogu da rade i između sebe po bilo kom kursu koji im se isplati. /Detaljnije/

Ivica Maričić: Korisnik sam kredita Findomestik banke u Novom Sadu i vrlo sam se iznenadio kada sam u suboru hteo da rešim problem sa kreditom, naletim na zatvorena vrata. Godinama sam član banke Inteza i nikada sa njima nisam imao takvih problema (moram da čekam ponedeljak).Shvatam da je po sredi mera štednje ali isto tako znam da su banke tu radi nas a ne mi radi njih.Takođe, kada treba naplatiti neku sitnu kamatu vrlo su revnosni . . . /Detaljnije/

Ma da: Verovatno najgora banka na svetu... Sada sam srecno razveden od nje. Osoblje katastrofa, usluge katastrofa, prevare i laz na visokom nivou, otimacina i kada spavas. Ja sam sa njima vodio rat, jer su prekrsili ugovor o koriscenju kreditne kartice, ukljucio u pricu Narodnu banku Srbije koja je na kraju bezuslovno stala u odbranu SGB (onaj famozni centar za zastitu korisnika finansijskih usluga - sve sami polupismeni trutovi koji su dobili drzavni posao) i pored svih dostavljenih neoborivih dokaza. Kazu u centru, SGB je u pravu, a vi ako zelite mozete nam podneti zahtev za posredovanje.... o kakvom posredovanju trutovi govore kada su vec bezuslovno stali u odbranu banke? Ja se pitam ko upravlja finansijama u Srbiji, NBS ili privatne banke? /Detaljnije/

Željko: godinama sam stedisa EFG banke i veoma sam zadovoljan /Detaljnije/

Banke:online/

Sve informacije o bankama i njihovoj ponudi, predstavljenje na ovom sajtu, su informativnog karaktera i neobavezujuće u bilo kom pogledu. Dobijene su iz medija, kao i javno dostupnih informativnih sredstava pojedinih banaka (web prezentacije, štampani i ostali propagandni materijal). S obzirom da, od momenta preuzimanja do momenta objavljivanja, može doći do zastarevanja, Vlasnik portala Banke ONLINE ne odgovara za tačnost objavljenih informacija.