Istraživanja portala Banke:online /
Kako banke zarađuju preko tekućih računa
Prema Zakonu o zaštiti korisnika finansijskih usluga ograničavaju se mogućnosti naplate određenih naknada korisnicima od strane banke.
Za prestanak korišćenja određene usluge banke, više se ne može korisnicima naplaćivati naknada. Neki od najprepoznatljivijih primera ove vrste naknada mogu biti zatvaranje računa i gašenje kartica.
Da bi ove gubitke nadoknadile banke su uvele izmene u svoje tarifnike i to u delovima u kojima imaju veći manevarski prostor i mogućnosti. Da bi se nadomestili eventualni gubici koji bi mogli nastati ukidanjem određenih vrsta naknada za proizvode, uvedene su nove kategorije naknada koje se nisu obrađene u zakonu.
Najjednostavnije je bilo poskupeti onaj deo usluge koji je ostao naplativ.
Tako su neke od banaka uvele nove cene za otvaranje i održavanje tekućih računa. Trebalo bi da su sve banke koje su izvršile izmene u svojim tarifnicima o tome i obavestile svoje klijente. Radi dodatnog obaveštenja i za slučaj da neko nije obratio pažnju naveli bismo razlike u cenama u osnosu na početak decembra prethodne godine. Neke od banaka koje su promenile naknade za održavanje tekućih računa u poslednjih nekoliko meseci, odnosno od početka sprovođenja novog Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga, navešćemo u nastavku. Banca Inesa za osnovni račun sada naplaćuje 125 dinara što je za 25 dinara više u odnosu na prethodni iznos naknade, dok je naknada za hit račun sada 300 dinara u odnosu na prethodnih 250. Takođe, ERSTE Banka je za 30 dinara uvećala cenu održavanja tekućih računa tako da kod ove banke naknada sada iznosi 180 dinara kada su u pitanju tekući računi za zaposlene, odnosno 150 dinara za račune penzionera. Još jedna banka koja je zaokružila cene održavanja računa je KBC banka, kod koje navedene naknade sada iznose 200, odnosno 300 dinara u zavisnosti od paketa koji se koristi. Zatim sledi i Srpska banka kod koje su nove cene mesečnog održavanja računa sada 150 dinara za zaposlene i 100 dinara za penzionere. U ovu grupu se takođe može svrstati i Vojvođanska banka kod koje su uvedene nove naknade za održavanje paketa računa penzionera i iznose 95, odnosno 140 dinara.
U ovim slučajevima su samo evidentirane promene u tarifama koje banke naplaćuju redovno svojim klijentima. Sad, da li su ove promene izazvane primenom odredbi novog Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga ili uticajem drugih činilaca koji su se dogodili u istom momentu ostaje na banci da objasni svojim klijentima.
Mnogi građani još uvek nisu obavešteni o promeni uslova, ili na te detalje još nisu obratili pažnju. Takođe mnogima još uvek nije potpuno jasno na koji način i pod kojim uslovima banka može vršiti korekcije cena svojih usluga i dodatnih naknada, posebno za proizvode koji su već u korišćenju od ranije. Jedna naša sugrađanka Đurđa M. obratila se našem udruženju Moj dinar sa pitanjem da li postoji definisan način na koji banka sada mora obavestiti svog klijenta o promeni naknade za korišćenje određenog proizvoda. Navodi nam takođe da se neprijatno iznenadila kada je na sajtu banke videla nove iznose mesečnih naknada za održavanje tekućih računa, a da o tome nije prethodno obaveštena od strane banke, bar ne direktno. Priznaje da je sa stare adrese kasnije dobila prosleđeno pismo banke u kome je banka poziva da svrati u ekspozituru u kojoj je otvorila račun kako bi od strane službenika banke bila upoznata sa primenom novog Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga. Pitanje je da li je to bio dovoljan korak koji je banka učinila da svoje klijente upozna sa novim uslovima i primenom novog zakona?
U našim narednim istraživanjima moćićete da pratite i novine u kretanjima visine naknada i drugih bitnih uslova iz aktuelne ponude banaka na domaćem tržištu. Pored uporednog prikaza na našem portalu u okviru bankarskih proizvoda, i kroz naša istraživanja građani će moći da se informišu o bitnijim izmenama u tarifama koje banke naplaćuju svojim klijentima i novim naknadama koje uvode. Nadamo se da će o tim informacijama klijenti biti uredno obaveštavani i od strane svoje banke.
Kada smo kod naknada koje banke dodatno uvode za svoje proizvode, a na koje građani uglavnom ne obrate pažnju, da li ste znali da neke banke naplaćuju naknadu za prelazak sa višeg paketa računa na niži čak 500 dinara?
Autor: Sonja Đolai
Udruženje građana “Moj dinar”
Preuzmite istraživanje u .pdf formatu
Nema komentara